Idag har jag varit på Bali i två veckor! Men i lördags var dag 12 och jag var på ett litet äventyr i Ubud. En guide kom och hämtade mig vid 08:00 så åkte vi upp mot Ubud bilturen tog kanske någon timma men de var en härlig tur som tog oss genom huvudstaden Denpasar och sedan ut via små byar som ledde oss in mot djungeln. Första stoppet var ett vattenfall, de var en brant trappa ner och nästan nere fans en sötvattenskälla där man kan bada och hämta vatten. 
 
Nere vid vattenfallet tog jag ett litet morgondopp, kallare än i havet här men varmare än ett sommar hav i Sverige väldigt härligt!
 
Efter vattenfallet åkte vi till ett träsnideri med otroliga träskulpturer som snidades fram förhand. Jag köpte en liten Budah i körsbärsträ.
 
Vidare åkte vi till ett vattentempel, Templet är heligt som en plats för melukat, en ritual där lokalbefolkningen utför självrening eller tvätt med heligt vatten. Det är också en plats där balineserna begär tirtha - det heliga vattnet som används för hinduiska ceremonier. De var en storslagen upplevelse att få ta del av ceremonin. De var så vackert mitt i djungeln och tempel byggnader.
 
 
 
 
Efter de åkte vi på lunch en väldigt vacker restaurang högt belägen med utsikt över en dal, en djungel dal! Medans vi satt där öppnade sig himmelen så som den bara kan göra i sådana här länder och de var så häftigt att höra regnet mot de stora mjuka grönabladen. De var så intensivt och tyst på samma gång. Jag glömde tyvärr ta kort på maten men de var ris med olika små rätter till.
 
 
Efter de åkte vi vidare till en te/kaffe odling där de odlade gurkmeja, citrongräs, kanel, ingefära, kakao, ananas allt sådant som också växer vilt här! På Bali kan du smaka världens dyraste kaffe, Luwak-kaffe, eller Kopi Luwak som det kallas lokalt. Det omtalade kaffet görs på bönor som palmårdar har ätit och sen bajsat ut. De provade vi också och för mig som inte gillar kaffe smakade de bara som kaffe men de ska tydligare vara syrigare än vanligt kaffe då bönan frementerats i magen på kattdjuret.
 
När vi provat massor av olika kaffe och te sorter åkte vi till ett vackert risfält och jag fick lära mig att riset växer på stråna som andra sädesslag och inte nere i jorden som jag trott. 
 
Hela dagen var fantastisk, så glad att jag fick se allt de här vackra som är så storslaget att de är svårt att ta in. 
 
Herråå! 

Kommentera

Publiceras ej